Añado un complemento práctico a mi anterior entrada Milicia y política: impacto de las guerras irregulares
Cuando los representantes electos de la soberanía popular, se hayan equivocado o no, y aún condicionados como están por sus propias ambiciones, hacen su trabajo en serio, la democracia funciona, especialmente en tiempos de guerra.
Abajo inserto la declaración del senador republicano, electo por Nuevo México y "halcón", Pete V. Domenici sobre la situación en Irak, tal cual la libra The Washington Post hoy como documentación de su noticia la respecto.
Occidente es una construcción de muchos.
Aquí, como en EE.UU. o en Israel, defenderlo no obliga a seguir las consignas "neocon" emitidas por los entornos coordinados de Bush, Sharansky o Aznar.
De hecho, dichas consignas parecen muy deudoras del método idealista de Platón, que ya hace tiempo fue descrito por liberales de verdad como Karl Popper, Isaiah Berlin o Ralf Darhendorf como semilla en Occidente del autoritarismo cuando no del totalitarismo...
Cuando los representantes electos de la soberanía popular, se hayan equivocado o no, y aún condicionados como están por sus propias ambiciones, hacen su trabajo en serio, la democracia funciona, especialmente en tiempos de guerra.
Abajo inserto la declaración del senador republicano, electo por Nuevo México y "halcón", Pete V. Domenici sobre la situación en Irak, tal cual la libra The Washington Post hoy como documentación de su noticia la respecto.
Occidente es una construcción de muchos.
Aquí, como en EE.UU. o en Israel, defenderlo no obliga a seguir las consignas "neocon" emitidas por los entornos coordinados de Bush, Sharansky o Aznar.
De hecho, dichas consignas parecen muy deudoras del método idealista de Platón, que ya hace tiempo fue descrito por liberales de verdad como Karl Popper, Isaiah Berlin o Ralf Darhendorf como semilla en Occidente del autoritarismo cuando no del totalitarismo...
Así, para los platónicos "neocon", todo lo que no sea aceptar sus consignas, tan claras como la conmutación de pena otorgada por Bush a Libby a instancias de Cheney, es, claro está, Pensamiento neblinoso. Ellos jamás cometen errores, están a salvo de toda prueba...
Mientras tanto, otros son los que hoy combaten... Ya Clausewitz habló de la "bruma de la guerra" y de las ventajas y desventajas de la misma.
Mientras tanto, otros son los que hoy combaten... Ya Clausewitz habló de la "bruma de la guerra" y de las ventajas y desventajas de la misma.
***
Iraq Press Conference
Ladies and gentlemen, thank you for joining me here today to talk about Iraq.
• I want to start by saying that I am in complete support of our troops who risk their lives to defend us.
• But the Secretary of Defense, Dr. Robert Gates, carried a message to the Iraqi government on June 15, 2007 “that our troops are buying them time to pursue reconciliation; that, frankly, we’re disappointed with the progress so far.”
• Unfortunately, in my mind, disappointed doesn’t capture the sentiment of the United States.
• I am unwilling to continue our current strategy when the Iraqi government fails to advance the interests of the Iraqi people or even make modest progress towards self-sufficiency.
• We need a new strategy in Iraq that forces the Iraqi government to do more.
• I am not calling for an immediate withdrawal from Iraq or a reduction in funding for our troops, but I am calling for a new strategy that will move our troops out of combat operations and on the path to coming home.
• I am also calling for an insistence on the part of the U.S. that the Iraqi government make significant progress on things like:
o Dismantling militias;
o Establishing a self-sufficient Army and police force;
o Taking control of all Iraqi provinces; and
o Equitably distributing oil revenues.
• These principles are contained in the 79 recommendations made by the bipartisan Iraq Study Group (ISG), so I have joined a bi-partisan group of Senators to cosponsor the Iraq Study Group Recommendations Implementation Act (S. 1545).
• The bill makes the recommendations of the ISG the official policy of the U.S.
• The bill also changes the mission of U.S. forces in Iraq, which could allow for a drawdown of our troops without setting an arbitrary withdrawal deadline so troops on the ground would:
o Protect U.S. personnel and infrastructure;
o Train, equip, and advise Iraqi forces;
o Conduct targeted counterterrorism operations;
o Conduct search and rescue missions; and
o Conduct rapid reaction and special operations.
• In short, this should result in a significant reduction of combat missions for U.S. troops.
• We must do this because we cannot continue asking our troops to sacrifice indefinitely while the Iraqi government is not making measurable progress moving its country forward.
• Now, transitioning our troops’ role in Iraq is not the only strategy we must change.
• As the ISG said, we must have new diplomatic and political efforts in Iraq and the Middle East.
• We must also not forget that the Global War on Terror is a multi front war, and we cannot lose sight of the important battle being waged in Afghanistan and the men and women fighting there.
• In all of this, I am convinced that the most critical point is that the Iraqi government must do more.
• I am hopeful that, as the ISG points out, “if the Iraqi government moves forward with national reconciliation, Iraqis will have an opportunity for a better future, terrorism will be dealt a blow, stability will be enhanced in an important part of the world, and America’s credibility, interests, and values will be protected.”
• I want to start by saying that I am in complete support of our troops who risk their lives to defend us.
• But the Secretary of Defense, Dr. Robert Gates, carried a message to the Iraqi government on June 15, 2007 “that our troops are buying them time to pursue reconciliation; that, frankly, we’re disappointed with the progress so far.”
• Unfortunately, in my mind, disappointed doesn’t capture the sentiment of the United States.
• I am unwilling to continue our current strategy when the Iraqi government fails to advance the interests of the Iraqi people or even make modest progress towards self-sufficiency.
• We need a new strategy in Iraq that forces the Iraqi government to do more.
• I am not calling for an immediate withdrawal from Iraq or a reduction in funding for our troops, but I am calling for a new strategy that will move our troops out of combat operations and on the path to coming home.
• I am also calling for an insistence on the part of the U.S. that the Iraqi government make significant progress on things like:
o Dismantling militias;
o Establishing a self-sufficient Army and police force;
o Taking control of all Iraqi provinces; and
o Equitably distributing oil revenues.
• These principles are contained in the 79 recommendations made by the bipartisan Iraq Study Group (ISG), so I have joined a bi-partisan group of Senators to cosponsor the Iraq Study Group Recommendations Implementation Act (S. 1545).
• The bill makes the recommendations of the ISG the official policy of the U.S.
• The bill also changes the mission of U.S. forces in Iraq, which could allow for a drawdown of our troops without setting an arbitrary withdrawal deadline so troops on the ground would:
o Protect U.S. personnel and infrastructure;
o Train, equip, and advise Iraqi forces;
o Conduct targeted counterterrorism operations;
o Conduct search and rescue missions; and
o Conduct rapid reaction and special operations.
• In short, this should result in a significant reduction of combat missions for U.S. troops.
• We must do this because we cannot continue asking our troops to sacrifice indefinitely while the Iraqi government is not making measurable progress moving its country forward.
• Now, transitioning our troops’ role in Iraq is not the only strategy we must change.
• As the ISG said, we must have new diplomatic and political efforts in Iraq and the Middle East.
• We must also not forget that the Global War on Terror is a multi front war, and we cannot lose sight of the important battle being waged in Afghanistan and the men and women fighting there.
• In all of this, I am convinced that the most critical point is that the Iraqi government must do more.
• I am hopeful that, as the ISG points out, “if the Iraqi government moves forward with national reconciliation, Iraqis will have an opportunity for a better future, terrorism will be dealt a blow, stability will be enhanced in an important part of the world, and America’s credibility, interests, and values will be protected.”
2 comentarios:
Los mayores ya se sabe, se adquieren miedos a la novedad.
Particularismo de gremio -un poco- comprensible y humano pero que no comparte todo el vasallaje. Eficacia, coordinación, globalidad y, sobre todo, dirección política meditada. Lo demás, en opinión de muchos, es accesorio.
Ese es el presente por el que todos debemos "luchar";con el espíritu abajo citado.
Efectivamente, hay otros comportamientos particularitas - más arraigados- que también hay que pulir, ya lo dijo Ortega, el particularismo de clases; hoy, de ideologías. Aproximarse desde las etiquetas previas; en definitiva "pre-juicios" que imiden mirar a través de otras caras de la lente.
Fabuloso Ortega y Gasset:
"Particularismo es aquel estado del espíritu en el que creemos no tener por qué contar con los demás."
"Contar con los demás supone percibir, si no nuestra subordinación a ellos, por lo menos la mutua dependencia y coordinación en que con ellos vivimos"
"Pero un clase atacada de particularismo se siente humillada cuando piensa que para lograr sus deseos necesita recurrir a esas instituciones u órganos del contar con los demás"
"Todo particularismo conduce, por fin, inexorablemente, a la acción directa"
"Dueños de la realidad pública, nadie puede impedirles que se apoderen directamente de lo que es suyo."
"La acción directa, en suma, es la táctica del victorioso, no la del luchador."
"No hay estado de espíritu más divergentes que el del combatiente y el del triunfante. El que, en efecto, quiere luchar, empieza por creer que el enemigo existe, que es poderoso; por tanto peligroso; por tanto respetable"
Y añado con toda humildad que no hay estado más confuso que el del triunfante derrotado.
Incapaz de ver -y por tanto reconocer- el origen de su error...
Desde luego, la lástima es que Ortega y Gasset tenga que seguir siendo referente.
De los dos casos de "particularismo" que examinó, el militar está bastante resuelto y el del catalanismo, también.
Los problemas vienen dados por otros ya entonces presentes, hoy más sofisticados, tanto verticales como horizontales, con asiento territorial o no.
V.gr. todos los que giran en torno a eso que se llama "Madrid".
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