Prefacio español:
1. Como anunciábamos ayer, hemos recibido y leído Shaping Europe's Afghan Surge, un serio análisis en 20 pgs., firmado por Daniel Korski y editado por The European Council on Foreign Relations, una gente que no parece ser una cuadrilla de indocumentados...
El cotejo con los datos proporcionados por España a la OCDE y por Afganistán respecto de la ayuda a la Estabilización y Reconstrucción señalan que nuestros combatientes -"los más nuestros"- están paliando la falta de eficiencia de otras Agencias gubernamentales españolas. Véase arriba, textos y tablas comparativas de la página 19. El Reino Unido es la nación que militar y civilmente está dando el callo entre las europeas en Afganistán. Nosotros... vean el siguiente punto.
2. Algo se nos va a pedir en la Cumbre de la OTAN. El buen amigo Luis Solana ha escrito una Carta a la ministra de Defensa que, lamentándolo mucho, tengo que decir que presenta propuestas que nuestros socios y aliados contemplarán como propuestas de nación de segundo o de tercer nivel. Otra cosa sería presentar una propuesta oficial acordada entre los partidos con opción a gobierno en España y las burocracias facultativas concernidas. Esto es, una propuesta coherente con una, hoy por hoy, inexistente Estrategia Nacional de Seguridad y Defensa, definida y aplicada con enfoque integral.
La foto de abajo, es de las fuerzas especiales del EZAPAC del Ejército del Aire español desplegados en nuestra misión ISAF, buena gente. Del documento de referencia, este es su enlace y sumario en inglés.
Shaping Europe's Afghan Surge (Summary)
Unnoticed by many, the last few years have seen something of a European military surge in Afghanistan. Since late 2006, 18 of the 25 EU countries participating in the International Security Assistance Force (ISAF), NATO’s Afghan mission, have increased their troop contributions, and as a result EU member states now account for 43% of ISAF’s total deployment. This military surge has been accompanied by a steady growth in European efforts to contribute to Afghanistan’s reconstruction, from development aid to police training – although not every EU member state is pulling its weight.
These measures have made the EU a major stakeholder in Afghanistan. Yet the EU’s real impact on the country has been limited. In the face of a likely request from the Obama administration to do more, European governments should now formulate a hard-headed political strategy as a complement to the coming US military surge. The overall aim of this strategy should be to begin systematic outreach to Afghanistan’s insurgency groups. To prepare the ground, the 2009 presidential elections will have to be safeguarded from insurgent attack and fraud.
After the election, EU governments should push for the twin processes of reconciliation and constitutional change. But European governments cannot revert to a purely civilian role. They should continue improving their training of the Afghan army and police, and assist US and local forces in emphasising “human security” in military operations.
This should be backed up by well-funded and long-term aid commitments, the launch of a European provincial reconstruction team in Kabul, a development-based approach to counter-narcotics, and a revived Pakistan strategy.
1. Como anunciábamos ayer, hemos recibido y leído Shaping Europe's Afghan Surge, un serio análisis en 20 pgs., firmado por Daniel Korski y editado por The European Council on Foreign Relations, una gente que no parece ser una cuadrilla de indocumentados...
El cotejo con los datos proporcionados por España a la OCDE y por Afganistán respecto de la ayuda a la Estabilización y Reconstrucción señalan que nuestros combatientes -"los más nuestros"- están paliando la falta de eficiencia de otras Agencias gubernamentales españolas. Véase arriba, textos y tablas comparativas de la página 19. El Reino Unido es la nación que militar y civilmente está dando el callo entre las europeas en Afganistán. Nosotros... vean el siguiente punto.
2. Algo se nos va a pedir en la Cumbre de la OTAN. El buen amigo Luis Solana ha escrito una Carta a la ministra de Defensa que, lamentándolo mucho, tengo que decir que presenta propuestas que nuestros socios y aliados contemplarán como propuestas de nación de segundo o de tercer nivel. Otra cosa sería presentar una propuesta oficial acordada entre los partidos con opción a gobierno en España y las burocracias facultativas concernidas. Esto es, una propuesta coherente con una, hoy por hoy, inexistente Estrategia Nacional de Seguridad y Defensa, definida y aplicada con enfoque integral.
La foto de abajo, es de las fuerzas especiales del EZAPAC del Ejército del Aire español desplegados en nuestra misión ISAF, buena gente. Del documento de referencia, este es su enlace y sumario en inglés.
Shaping Europe's Afghan Surge (Summary)
Unnoticed by many, the last few years have seen something of a European military surge in Afghanistan. Since late 2006, 18 of the 25 EU countries participating in the International Security Assistance Force (ISAF), NATO’s Afghan mission, have increased their troop contributions, and as a result EU member states now account for 43% of ISAF’s total deployment. This military surge has been accompanied by a steady growth in European efforts to contribute to Afghanistan’s reconstruction, from development aid to police training – although not every EU member state is pulling its weight.
These measures have made the EU a major stakeholder in Afghanistan. Yet the EU’s real impact on the country has been limited. In the face of a likely request from the Obama administration to do more, European governments should now formulate a hard-headed political strategy as a complement to the coming US military surge. The overall aim of this strategy should be to begin systematic outreach to Afghanistan’s insurgency groups. To prepare the ground, the 2009 presidential elections will have to be safeguarded from insurgent attack and fraud.
After the election, EU governments should push for the twin processes of reconciliation and constitutional change. But European governments cannot revert to a purely civilian role. They should continue improving their training of the Afghan army and police, and assist US and local forces in emphasising “human security” in military operations.
This should be backed up by well-funded and long-term aid commitments, the launch of a European provincial reconstruction team in Kabul, a development-based approach to counter-narcotics, and a revived Pakistan strategy.
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